Reitans julefrekkis


Rema-sjef Ole Robert Reitan og Coop-sjef Svein Fanebust tror neppe for alvor at Konkurransetilsynet vil tillate deres arrangerte ekteskap. Foto: Vegard Grøtt, NTB scanpix.

Reitan og Coop prøver seg på en frekkis, men risikerer å bli parkert av Konkurransetilsynet.

Norge har verdens dyreste matvarer. Samtidig er så godt som samtlige eiere av supermarkedkjedene blitt milliardærer.

Det tyder ikke på en knallhard konkurranse.

Derfor er det lite trolig at Konkurransetilsynet vil si ja til sammenslåinger mellom både Ica/Norgesgruppen og Reitan/Coop.

Fire konkurrenter er bedre enn to konkurrenter.

Problemet er bare at Ica etterhvert har fått så lave markedsandeler at kjeden sliter med å overleve:

  • NorgesGruppen har 39,3 prosents markedsandel, og eier kjedene Ultra, Meny, Spar, Kiwi og Joker.
  • Reitangruppen har 23,1 prosent, og eier Rema 1000.
  • Coop har 22,4 prosent, og kjedene Obs!, Mega, Prix og Extra.
  • IcaNorge er nede i 11,3 prosent, og eier Rimi, Ica Nær, Ica Supermarked og Matkroken.

Det er mange grunner til at Norge har verdens dyreste matvarer. 

Den viktigste er et økonomisk ineffektivt landbruk som beskyttes med tollmurer.

Men det er også et paradoks at varer som kjedene kjøper på verdensmarkedet - som for eksempel barberhøvler - er mye dyrere i Norge enn i andre land.

Prisnivået dannes av dårlig konkurranse, at nordmenn har råd til å betale dyrt, og mangel på alternative butikker i en travel hverdag.

Selv om marginene er lave i matbransjen, så er salgsvolumet så stort at «matbaronene» stort sett har blitt milliardærer.

Men så skal det nevnes at matkjedene også har rasjonalisert markedet og vært effektive i markedsføring og logistikk.

Eierne har blitt rike samtidig som de har gjort Norge billigere, for å stjele et slagord.

Det store spørsmålet er hva som skjer i Ica.

Klarer de ikke å snu trenden, kan alternativet være at kjeden finner en trygg havn - eller blir utkonkurrert og oppspist av de andre, butikk for butikk.

Reitan mener at det siste vil gi størst konkurranse, mens NorgesGruppen argumenterer for at et innkjøpssamarbeid med dem kan gi Ica styrke til å overleve - og at det er best for konkurransen på lang sikt.

Fredagens nyhet om at Rema 1000 og Coop går sammen er et åpenbart PR-stunt for å påvirke Konkurransetilsynet til å stoppe Ica/NorgesGruppen.

Reitan og Coop tror neppe for alvor at de vil få ja til innkjøpssamarbeid.

Derfor varsler de også et snarlig brudd dersom NorgesGruppen og Ica får nei: - Vi mener den beste løsningen vil være at Konkurransetilsynet stopper avtalen mellom NorgesGruppen og ICA, sier administrerende direktør Svein Fanebust i Coop Norge Handel.

Les pressemeldingen: Coop Norge Handel og Rema 1000 inngår innkjøpssamarbeid

Det er tidligere kjent at Rema 1000 er en av kundene til FirstHouse, og dette «samarbeidet» lukter PR-strategi lang vei.

Hensikten er å ødelegge for NorgesGruppen/Ica, men det er slett ikke sikkert at frekkisen lykkes.

Konkurransetilsynet må først ta stilling til NorgesGruppen/Ica, og kan fort komme til at det er bedre for konkurransen at Ica får hjelp til å overleve enn at kjeden blir spist av de tre andre.

Deretter må Konkurransetilsynet vurdere Coop/Rema 1000, og da står valget mellom tre og en halv konkurrent og to konkurrenter.

Jeg tror Konkurransetilsynet sier nei til kun to store aktører som deler markedet seg imellom.

Dermed kan det godt være at de sier ja til at NorgesGruppen og Ica, men stopper Reitan og Coops arrangerte ekteskap.

Livet er ikke rettferdig, trøsten er at det har Ole Robert Reitan stort sett kunnet glede seg over.

comments powered by Disqus
hits