hits

Papiravisenes «Komiske Ali»

kommentarer
kommentarer
Kommentarer


Har Irak-krigens «Komiske Ali» gjenoppstått som PR-agent for norske papiraviser? Foto: YouTube.

Leserne fortsetter å dø fra papiravisene, mens de unge velger nett og mobil.

Det er nesten ikke grenser for hvilken triumf de nye lesertallene er for papiravisene - i hvertfall hvis vi skal tro på hva avisene skriver om seg selv.

Men det skal vi ikke: Sannheten er at leserne forsvinner sakte, men sikkert.

Det skulle du ikke tro hvis du leser egenomtalen.

Her er tallene: Fallet i leseroppslutningen for papirproduktene er halvert

Dagbladet har - ifølge seg selv - angivelig aldri vært større, mens Aftenposten, stadig ifølge seg selv, «vokser og er Norges mest leste avis».

Klassekampen skriver at lesertallene må «være tilfredstillende for aviser som satser på papirutgavene, ettersom flere aviser faktisk øker på papir».

Det er riktig at pressestøtteavisene Klassekampen, Nationen og Vårt Land får flere lesere.

Men det skulle bare mangle når de samme avisene får 30-40 millioner kroner hver i året fra staten for å spre sitt budskap.

Når hvert avisabonnement støttes av staten med nær 2.000 kroner i året, er det ikke så vanskelig å lykkes.

Pussig nok har ikke Klassekampen med den forklaringen i sin leder, som har tittelen «Øker igjen».

Har «Komiske Ali» gjenoppstått som PR-agent for norske papiraviser?

Engelsk fotball har sin silly season, mens den norske mediebransjen går amokk i selektiv tallbehandling når de nye lesertallene kommer.

Totalbildet er at den langvarige nedgangen fortsetter for papiravisene, som har mistet 1 av 43 leserne siste år.

Likevel er det altså triumf i alle avisenes egenomtale.

Det ser ut som om alle redaksjonene glemmer Vær varsom-plakaten, hvor det heter at redaksjonene må verne om sin integritet og troverdighet og avvise alle forsøk på å bryte ned skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold.

Det gjelder åpenbart ikke når avisene skriver om seg selv.

Akkurat som Komiske Ali forsøkte å innbille verden om at Saddam Hussein vant Irak-krigen.

La oss begynne med det uomtvistelige:

  • I fjor sank papiravislesingen med 2,3 prosent.
  • Aviser som VG (- 70.000) og Dagbladet (-19.000) sank som steiner.
  • Og de såkalte «opplagsvinnerne» kjøper seg lesere med statlig pressestøtte.

Papiravisleserne fortsetter med å dø fra avisene, og det kommer ikke unge lesere i den andre enden.

Siste års fall i lesere er omlag dobbelt så høyt som antallet som dør fra avisene av alderdom.

Leserne velger altså stadig bort papiravisene, til fordel for internett og mobil.

En av de få som ikke ser dette, er medieforsker Sigurd Høst ved Høyskolen i Volda.

Til Klassekampen sier han: - Det kan tenkes at lesertallene er i ferd med å stabilisere seg på et lavere nivå.

Det kan tenkes at Glomma begynner å renne oppover også, men særlig sannsynlig er det ikke.

Hvis man ser på tallene med nøkterne briller, er det noen interessante trekk:

  • De eneste store vinnerne er pressestøtteavisene - altså de som får nær 40 millioner kroner hver i året fra staten.
  • Nisjeavisene er også moderate leservinnere - Dagens Næringsliv har eksempelvis fått 9.000 flere lesere på ett år. 

 

Faksimile: Dagens Næringsliv

PS: Når det gjelder Aftenposten, så er det et spesielt forhold som må nevnes.

I fjor hadde Aftenposten 610.00 lesere, mens avisens Aften-utgave hadde 278.000 lesere.

Nå er Aften nedlagt. På ett år har Aftenposten altså fått 278.000 færre Aften-lesere og pluss 43.000 i Aftenpostens morgenutgave.

Sitat Dagens Næringsliv: Aftenposten går tilbake på papir.

comments powered by Disqus