Liker Ikea, misliker Ryanair


Ryanair-sjef Michael O'Leary elsker å provosere alt og alle.

 

Hvorfor er Ikeas ansatte hyggelige, mens du føler deg trakassert hos Ryanair?

Det er intereressant å følge merkevarebyggingen til Ryanair-sjef Michael O'Leary, og det er imponerende å se hvilke finansielle resultater han oppnår.

Siste kvartal ga et overskudd på 78 millioner euro - og det som vokser raskest er gebyrinntektene.

Les saken: Ryanair økte gebyrene kraftig

 Som selskapet selv sier det:

- Gebyrinntektene økte med 25 %, til 356,5 millioner euro - raskere enn veksten på 3 % i passasjerer - på grunn av en kombinasjon av forbedret produktmiks, utrullingen av reserverte seter på kryss av nettverket, høyere administrasjons/kredittkort-avgifter og internettrelaterte inntekter, heter det i pressemeldingen.

Intet er tilfeldig - les også: Ryanair truer dårlige selgere med sparken

I disse dager flyr tusenvis av nordmenn med Ryanair, og det etter en vår hvor selskapet har fightet mot både den rødgrønne regjeringen og LO.

Hovedgrunnen er åpenbart prisen, og oppfattelsen av at Ryanair er billigst.

Det er her O'Leary er genial. Han vet at hvert eneste negative presseoppslag skaper inntrykk av at han og selskapet gjør hva som helst for å kutte prisen.

Men etter å ha vært kunde hos både Ikea og Ryanair, er det påfallende hvor hyggelig de Ikea-ansatte er - mens Ryanair nærmest har gjort en sport av tyne passasjerene.

Verst er gram-pirkingen på bagasjen og centimeter-inkvisisjonen av håndbagasjen.

Er det virkelig nødvendig?

(Er du enig i at det er slik, eller er det på jordet? Gi din mening nederst i bloggen).

La oss begynne med selve produktet.

I skrivende stund koster flyreisen for fjorten dager i begynnelsen av august til Frankrike, 815 kroner tur/retur Toulon.

Det er utrolig billig - med vekt på utrolig.

Derfor velger mange å fly med Ryanair: «Smil, du har gjort en god deal», heter det i et reklameslagord.

Problemet er bare at du må bite tennene sammen og tenke klart for å slippe unna med denne prisen:

  • Trenger du å ta med en koffert på 20 kg, koster det 644 kroner ekstra.
  • Og hvis du vil slippe inn først for å velge sete, stiger totalprisen til 1.586 kroner.

Prisen er altså nesten fordoblet, og da har du klart å styre unna feilbestillinger av reiseforsikring, kjøp av reisekoffert etc.

Det hører med at Ryanair også tar ekstra for å betale med de vanligste debetkortene på nett....



Til sammenllikning koster tur/retur med Norwegian til Nice i samme tidsrom 1.423 kroner med bagasje, og SAS ned mot 1.900 kroner.

Også Norwegian har pristillegg, men Ryanair er verdensmester i forskjellen på hva du tilsynelatende tror at reisen skal koste - og det den koster i virkeligheten.

Bare glem å ha med golfkølller (920 kroner tur/retur) og huske for all del å krysse av for at du ikke skal ha en ekstra koffert eller mobiltellerskritt.

Og da har vi ennå ikke tatt den største fellen - nemlig den utilgivelige forglemmelsen av å skrive ut boardingkort.

En utskrift på flyplassen koster den nette sum av 70 euro - per boardingkort!

Det nærmer seg ren utpresning å forlange nesten 2.000 kroner ekstra for at en familie på fire har glemt å printe ut fire A4-ark.

Forskjellen på Ryanair og Ikea er nettopp dette:

Hos Ryanair er den tilsynelatende billettprisen ren lokkemat, mens Ikea klarer å forene vennlighet og service med lave priser.

Også Ikea tilbyr tilleggstjenester, men de oppleves som mer renhårige og ærlige i sin kommunikasjon.

PS: Jeg har brukt Ryanair mange ganger, og har intet å innvende mot selve grunnproduktet.

Det er greit å betale for maten og at man finner plasser som om man tar bussen.

Etter litt prøving og feiling klarer jeg også å manøvrere meg unna de tre dødssynder:

  1. Å glemme å printe ut boardingkort
  2. Å klare å bestille uten å kjøpe reiseforsikring.
  3. Å holde håndbagasjen liten nok og kofferten lett nok.

Men det irriterer meg å reise med en følelse av å måtte være på vakt mot å bli lurt ved enhver anledning...

Så spørsmålet står der: Hvorfor kan ikke Ryanair lære av Ikea og levere en god deal med et smil?

comments powered by Disqus
hits