Sex og porno i mediene


I likestillingens navn får jeg illustrere bloggen med noen lettkledte menn fra filmen Magic Mike.

Nettavisene er fulle av ledtkledte damer, men er det et viktig samfunnsproblem?

Kvinnegruppa Ottar står bak kampanjen «Stopp pornokulturen» i sosiale medier, og får støtte fra generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund:

- At man bruker kvinner som et blikkfang, er noe man burde være ferdig med i 2013, sier Kokkvold til Dagsavisen.

Hvis «man» er leserne, så tyder lite på at nakenhet er en forbigåene trend.

Sex selger og nakenhet pirrer. Det er et faktum.

Men det er også interessant at overdrevet bruk av ledtkledte kvinner irriterer mange.

Det vet jeg fordi de fleste klagene havner i min epostboks.

Men det er ikke noe nytt i at pirrende bilder selger aviser og annen litteratur. 

Forfatteren Aksel Sandemose lot en av sine romanfigurer uttale «at mord og kjærlighet er det eneste som er verd å skrive om, fordi vi ikke tenker på annet».

Det er en nokså presis oppskrift av hvordan en tabloidavis redigeres, så intet er nytt under solen.

Utvilsomt er det riktig at nettavisene bruker nakenhet som et virkemiddel for å skaffe lesere og annonsevisninger.

Men det er enøyd ikke å se at det samme gjelder kriminallitteratur, reklame, populærkultur - og ikke minst kringkasting.

NRK sender programmer som «Trekant», og «Paradise Hotel» er ikke langt unna direktesendt prostitusjon. 

Sex og nakenhet er pirrende, og det har ikke gått av moten i 2013.

Men er det et problem?

- Jeg mener at det hører til redaktøransvaret at man ikke skal delta i noe som er kvinnefientlig, sier Per Edgar Kokkvold, som mener at avkledte kvinner «bidrar til en kroppskultur som er usunn».

Medieforsker Gunn Enli er også kritisk: - Hvis redaktørene lar seg styre for mye av den logikken der seksualiserte uttrykk gir mer klipp på saker, så får vi en ensretting og en forflatning av nyhetsformidlingen, sier hun til Dagsavisen.

Likestillingsombod Sunniva Ørstavik mener at bruken av lettkledte kvinner som blikkfang i journalistikken er et stort tilbakeslag for likestillingen.

Men holder disse argumentene?

Det er utvilsomt riktig at mediene bruker sex og nakenhet til å «selge» saker. Å påstå noen annet er tull.

Dagbladet og VG har ikke en artikkel om brystkreft uten å illustrere saken med en avkledt kvinne. 

Selvsagt er det mer kommersielt motivert enn journalistisk, men det får samtidig flere til å lese den viktige saken.

Er det et tilbakeslag for likestillingen at det stort sett er kvinner som avbildes?

Ja, og det er også nokså avleggs.

Kjønnsfordelingen mellom leserne er temmelig jevn, så det er grunn til å anta at pirrende bilder av ledtkledte menn har omtrent samme virkning.

Dressmann-reklamen er åpenbart seksualisert og kroppsfiksert, men er den et tilbakeslag eller et fremskritt for likestillingen?

Skaper nakenbilder av fotomodeller et usunnt kroppspress?

Både ja og nei, etter min mening.

Ja, i den forstand at mange med normale kropper føler en trang til å ta skjønnhetsoperasjoner og blir misfornøyde med seg selv.

Men fokus på slanke kropper kan også motivere til å legge om kostholdet og trene mer.

Foreløpig har ikke «Stopp pornokulturen» tatt av på sosiale medier.

Facebook-siden har torsdag morgen 159 likes, og Twitter-kontoen StoppPorno har bare drøyt 1.800 følgere.

Du kan øke tallet ved å gå hit: Stopp pornokulturen

Noen folkebevegelse er det altså ikke bak kravet om å fjerne nakne kvinner fra mediene.

Sex har nok kommet for å bli, så kanskje Aksel Sandemose hadde rett i at mord og kjærlighet er stort sett det eneste vi tenker på?

comments powered by Disqus
hits