Utslipp til himmels



Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell er ikke i mål med norske klimagassutslipp. Foto: Bjørn Stuedal.

 

Nordmenn flyr som aldri før, spesielt til utlandet. Det gjør det ikke lettere å nå norske utslippsmål.

Norge er en aktiv pådriver for internasjonale kutt i utslipp av klimagasser, men her hjemme går kuttene sent.

Ifølge siste tall fra Statistisk sentralbyrå slapp Norge i 2011 ut 53,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter.

Utslippene har økt med 5,8 prosent siden 1990.




«Verstingen» er olje- og gassindustrien, som har økt utslippene med over 75 prosent i samme periode.

Men også luftfarten øker utslippene, og da hjelper det ikke at vi i fjor fikk 2,8 millioner flere flypassasjerer.

Les også: Vekst på 5,8 prosent fra 2011

De fleste pilene viser enten oppgang eller utflating av utslipp på et høyt nivå, og det står i kontrast til Klimameldingen, der regjeringen lover å kutte utslippene med åtte millioner tonn innen 2020.

Klimameldingen sier derimot ikke så mye om hvordan det skal skje.

- Klimameldingen skal være en oppskrift for å få dette til, men våre beregninger viser at tiltakene i klimameldingen er for få og for svake til å snu Norges utslippskurve, sier nestleder Kari Elisabeth Kaski Zero til Aftenposten.

Zero mener at regjeringen vil bomme med mellom 2 og 4 millioner tonn CO2 på målet.

Et sted hvor utslippene bare øker, er luftfart. 



I fjor økte antallet passasjerer ved norske lufthavner med 5,8 prosent - til 51 millioner passasjerer.

Veksten i reiselengde var enda større: Innenlands transport økte med 2,0 prosent, mens veksten til utlandet var på hele 8,1 prosent.

Fly nærmer seg nå de totale utslippene fra norske privatbiler.

Siden 1990 har personbilutslippene bare økt marginalt, til tross for at det har kommet vesentlig flere biler som kjører lenger og lenger.

Årsaken er mer miljøvennlige biler.

I samme tidsrom har luftfartens utslipp økt med nesten 80 prosent.

I fjor slapp lufttransport ut rundt 3,2 millioner tonn CO2-ekvivalenter, mens personbiler stod for 5,6 millioner tonn klimagasser.

Det illustrerer et dilemma i miljøpolitikken:

  • Å redusere klimagassutslipp koster noe - både økonomisk, og for den enkelte.
  • Å love å redusere klimagassutslippene koster ikke så mye, dersom løftene ikke følges opp.

 For hvem har lyst til å stramme inn på sydenturene til norske velgere?

comments powered by Disqus
hits