Hvorfor verne det norske?

Vikinghjelm og norsk flagg er de fremste symbolene norske supportere bruker under internasjonale idrettsmesterskap, som her under OL i London. Foto: Lise Åserud, NTB Scanpix.

Lengter du etter lefse, bunad og folkemusikk, eller liker du sushi, Louis Vuitton og Karpe Diem?

Det foregår en ellevill diskusjon på sosiale medier om hva som er  norsk kultur, etter at Fremskrittspartiets Christian Tybring-Gjedde utfordret kulturminister Hadia Tajik på spørsmålet i Stortinget i høst.

Debatten har blitt en underholdende, men salig blanding av hva som er norsk kultur, norsk nasjonalisme og norske verdier.

Men kjernen er hva det vil si å være norsk, og om det norske er truet av innvandring.

- Ja, mener journalist Jon Hustad - kjent fra TV-programmet Harde Fakta: - Vert så den norske kulturen truga av innvandring? Sjølvsagt vert han det. Det kjem no fleire innvandrararar til Noreg kvart år enn det vert fødd born her til lands, Jon Hustad.

Les kronikken: Ikkje min kulturmininster.

Hustad mener blant annet at protestantisme særpreger norsk kultur, og viser til den utbredte drosjesvindelen blant muslimske, pakistanske menn i Oslo.

Journalist Jon Hustad mener at Hadia Tajik ikke er hans kulturminister. Foto: Scanpix/Faksimile Aftenposten.

Det er samtidig en klar utfordring til kulturministeren, som har muslimsk, pakistansk bakgrunn.

- Neste gong ho får eit spørsmål om kva norsk kultur er, kan Tajik samanlikna pakistansk og norsk kultur. Eg kjenner meg sikker på at ho vil finna skilnadaer. Og så kan ho fortelja oss kva for samfunnsmodell ho meiner gjev best resultat, og om folk i det minste ikkje har ein bitte liten grunn til å uroa seg, skriver Jon Hustad.

Kulturminister Hadia Tajik mener at Jon Hustad må lære seg å gjøre hjemmeleksen. Foto: Kulturdepartementet.

I dag får Hustad svar på tiltale:  - Eg lyfter gjerne fana for den norske modellen...det handler mellom anna om tillit mellom menneske, høg grad av likestilling og at samfunnet vårt er eit solidarisk spleiselag, svarer Hadia Tajik.

Les svaret: Det er ikkje så dumt å gjere leksene sine før ein går til åtak

Kulturministeren mener at den norske/nordiske modellen er truet av «dei som vil byggja ned spleiselaget og gjere ansvaret for Norges si framtid meir individuelt og mindre felles, slik som Christian Tybring-Gjedde og Framstegspartiet vil».

Dermed får også Christian Tybring-Gjedde en retur på sitt spørsmål om hva kulturministeren legger i begrepet norsk kultur, og hvordan hun vil verne og beskytte den norske kulturen.

Frp-politikeren bommer ved å gi kulturministeren hovedansvaret for å ta vare på alt det norske.

Men Hadia Tajik gjør det for enkelt for seg selv ved å begrense jobben til kun å støtte opp om norsk kunst og kulturuttrykk

Kulturministeren bruker milliardbeløp på å verne norske kulturutrykk og norsk kulturarv, og må finne seg i å bli utfordret på hva det vil si.

Men ønsker Tybring-Gjedde seg virkelig tilbake til det rotnorske?

Selv definerer han norsk kultur som «summen av alt du feirer på 17. mai».

Det er for løst. Nasjonaldagen omfatter flagget, kongen og nasjonen og er et uttrykk for norsk nasjonalisme, men neppe for norske verdier og norsk kultur generelt.

Mener Tybring Gjedde at vi må tilbake til lefse, bunad og folkemusikk for å snakke om en ren, norsk kultur?

Og vil han ha varig vern av norske verdier som dugnad, at alle skal være like, og det særnorske i at misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften, for å låne ord fra Aksel Sandemose?

Finnes det i hele tatt en norsk kultur som er upåvirket av omverdenen?

I så fall må vi langt tilbake.

Dessuten gikk bruken av norrøne symboler gikk litt av moten etter 2. verdenskrig, påpeker masterstudent Arshad M. Ali i en kronikk i Dagsavisen.

Historiske symboler «fikk definitivt en knekk etter 2. verdenskrig, siden Nasjonal Samling forsøkte å legitimere sin ideologi ved hjelp av historiske symboler fra vikingtiden», skriver Ali, som mener at i dag møtes og brytes motsetninger fra alle verdens hjørner i Norge i mye større grad enn tidligere, og får mennesker som Tybring-Gjedde til å søke seg tilbake til det gamle.

Arshad M. Ali har rett i at norsk språk, film, mote, mat, teknologi er påvirket av inntrykk fra utlandet..

Men betyr det at det ikke finnes noe «norskt»?

Selvsagt ikke, men er det verneverdig av den grunn?

På Twitter er det en underholdende debatt om hva man legger i norsk kultur. Her er noen smakebiter:

Kilde: Twitter.com #nkult

Norsk kultur er å karaktermyrde folk som sier noe som majoriteten på Twitter ikke er enig i eller ikke forstår (Ole-Morten Midtgård).

Norsk kultur; å heie frem hverdagshelter, og dra dem ned igjen om de pådrar seg for mye selvtillit (Marit Todal).

Nærhet til naturen, nærhet til havet og nærhet til brunosten (Sølvi Tveit).

Ski er morsomt for dem som liker ski. Ikke nødvendigvis #nkult. Men idealtid har jeg ikke hørt at man driver med i andre land (Veslemøy Østrem).

Skummer #nkult og vremmes. For en gjeng jålete skoleflinke sjødiggere. Er det mulig? Jeg gir oss SoMe, seriøst! (Bjørn Asle Valde).

Å mate småfuglene, men husje bort skjærene - og romfolket (CSpange).

Jantelov, bygdedyr, sosial awkvardness, se i gulvet i heisen, vafler, nikkers og langrennski, bunad, rosemaling og 17. mai (Lene Westgaard-Halle).

Jeg håper Hustad har rett, og at innvandring utraderer trekkspill, korpsmusikk, grilldresser og trangsynthet. Og Hotell Cæsar (Thore Alnes).

Krangelen om #nkult er iallefall frilynt. I andre land ville folk vært drept nå. Ikke at det er noe dårligere måte å gjøre det på, såklart (Sjetil Wahlstavehd).

Her kan du se noe av debatten på Twitter: Hva er norsk kultur?

Humorist og skribent Are Kalvø har blant annet denne definisjonen på hva som gjør Norge bra: - At Subhan Shafiq (19) kan seie dette i et intervju: «Pappa sa: Når du forstår hva Davy Wathne sier, da kan du norsk».

Are Kalvø: Ting vi liker med dette samfunnet

Men hva er det som gjør at alle mann kaster seg til tastaturet når det handler om en norsk kulturdebatt?

- Det er noen knapper man kan trykke på, og så har vi en norsk kulturdebatt i gang. De siste årene har innvandring, særlig fra muslimske land, vært en slik. Det henger sammen med en frykt for at det trygge og velkjente Norge skal forsvinne, sier professor i sosialantropologi, Thomas Hylland Eriksen, til Aftenposten.

Les saken: - En frykt for at det trygge og velkjente Norge skal forsvinne

Og dermed er vi tilbake til utgangspunktet: Lengter du etter lefse, bunad og folkemusikk, eller liker du sushi, Louis Vuitton og Karpe Diem?

Kjør debatt!

 

comments powered by Disqus
hits