Drillos dyrt og dårlig

Med scoring i siste sekund fikk de mest trofaste valuta for pengene. Foto: Nettavisen.

Halve Ullevaal var tomt i en viktig VM-kvalifiseringskamp for landslaget. Det er et krisetegn, og svaret er ikke å flytte kampene til Bergen.

Norges Fotballforbund klør seg i hodet over at det bare var drøyt 11.000 tilskuere på Norge - Slovenia.

Det må skyldes en alvorlig mangel på kontakt med virkeligheten etter at Norge tapte 2-0 mot lilleputtnasjonen Island.

Les også saken: Vil flytte landskampene etter publikumssvikten

Den brutale sannheten er at vi har et middelmådig landslag uten store profiler - et landslag som til alt overmål sliter i motvind.

Dette til tross, så tok Norges Fotballforbund 600 kroner for en billett på langsiden - og 400 kroner på kortsiden.

En familie med to voksne og to barn måtte altså ut med 2.400 kroner for å se Norge mot Slovenia.

Fortsetter det slik, kan NFF lage en variant av Lyns gamle selvironisiske sang: «20.000 tomme seter heier på Lyn».

? Vi kunne sikkert ha fylt opp andre stadioner i Norge. Du har både Bergen, Trondheim og Stavanger som mulige steder, sier Drillo til Nettavisen.

Norges Fotballforbunds generalsekretær Kjetil Siem er en dyktig og folkelig leder.

Hans uttalelser tyder på at han forstår at norsk fotball er i utakt med publikum, men det er ikke gjort i en håndvending å få snudd kulturen.

Jeg tror det handler om overbetalte, middelmådige spillere som er høye på seg selv - og et kresent publikum som kjører slalåm mellom Premier League, Real Madrid og Champions League foran 50 tommeren i kjellerstuen.

  • Er du stor nok - som Zlatan - aksepterer publikum stjernenykker.
  • Men hvis du bare har nykkene, skaper det distanse til publikum.

Men det aller viktigste er forholdet mellom prisen og opplevelsen på stadion.

Egil Drillo Olsen har alltid ment at den beste publikumsmagneten er å vinne kamper. Det har han rett i. Medgang fyller stadioner, og i så måte var John Arne Riises scoring i siste minutt viktig. Nå følger tre bortekamper, og går de bra, vil det gjøre mye for publikumsstrømmen.

Men opplevelsen på stadion er for dårlig.  Det går i kaffe, vafler, pølse og cola, alkoholservering er bannlyst for alle andre enn VIP'er og sponsorer, og billettene er overpriset.

Det kom altså drøyt 11.000 på Norge - Slovenia. Jeg kjenner ikke tallet på privatpersoner som kjøpte billettene for egen regning, men ville ikke bli overrasket om en stor del av billettene gikk via sponsorer og samarbeidspartnere.

Det er ikke så rart. Du ser kampen bedre på fjernsyn, og stadionopplevelsen er ikke fornyet. I Tippeligaen forbyr NFF reprise av kontroversielle situasjoner på storskjermen på stadion,

Alternativet er såkalte «connected stadiums». Så godt som alle tilskuerne har smarttelefoner i lomma.

De er på Facebook og andre sosiale medier, og kan se videorepriser og være med på diskusjoner.

Fotballens reelle utfordring er at sportens beste utøvere er tilgjengelig hjemme i stua, og at opplevelsen på stadion har stått nærmst stille siden Drillos storhetstid for 15-20 år siden.

Det er rett og slett for får igjen av oss som synes at 0-0 kamper kan være spennende og som synes at fotball er best sett sammen med andre fans fra tribunen.

comments powered by Disqus
hits