Skal vi forby gratis parkering?

Samferdselsminister vil tvinge kjøpesentrene til å ta betalt for parkering. Snart følger skatt på gratis parkering på jobb. Montasje: Nettavisen.

Regjeringen vurderer en ny lov som skal tvinge kjøpesentrene til å ta betalt for parkering. Så skal det bli slutt på gratis parkering på jobben.

Normal fornuft tilsier at det er dumt å gasse og bremse samtidig. Men slik er norsk samferdselspolitikk.

Det er sikkert en klar tanke bak dette, men den er ikke lett å få øye på

Først bygger vi veier for milliardbeløp, så gjør vi hva vi kan for at bilistene ikke skal bruke dem.

Nå skal den samme modellen brukes på handel:

  • Først regulerer kommunepolitikerne områder for kjøpesentra utenfor byene.
  • Og når folk begynner å handle der, skal de straffes med parkeringsgebyr.

Det er sikkert en klar tanke bak dette, men den er ikke lett å få øye på.

Nettavisen skrev i går om en prøveballong, eller et høringsbrev, som regjeringen har sendt ut.

Les saken: Gratis parkering kan bli forbudt i Norge

Tanken må være at publikum da vil ta bussen til kjøpesentrene og bære hjem varene i plastposer:

- Betaling for parkering vil kunne få betydelig virkning ved å dreie eksisterende trafikk og kommende trafikkvekst over fra personbiltrafikk til kollektivtrafikk, gange og sykling, og dermed blant annet redusere Co2-utslipp og andre miljøproblemer, tror samferdselsmininster Marit Arnstad.

En viss logikk er det jo i dette. Øker man parkeringsgebyret til 1000 kroner på Liertoppen kjøpesenter, så vil færre dra dit for å handle.

Men spesielt god samfunnsøkonomi er det ikke at politikerne først sier ja til kjøpesentre utenfor byen - for så å strupe kundetilgangen.

Ser man på listen over landets største kjøpesentre, så kan et slikt forslag ramme så godt som alle de største - i en smekk.

De fleste storsentrene er utenfor bykjernene: Norges største kjøpesentre

I skuffen har man også et annet forslag, nemlig å skattlegge gratis parkering på jobben.

Det er jo også et genialt forslag.

I dag har de færreste som jobber i sentrum gratis parkering, mens arbeidsplasser utenfor har gratis parkering som et virkemiddel for å tiltrekke seg ansatte.

Siden det er bygget vei dit, så kan man vel anta at politikerne har tenkt at noen vil kjøre bil til jobben?

Og da er det jo smart å innføre en ekstraskatt for dem som oppfører seg slik politikken la opp til.

Nok en gang: Først gass, så brems!

Felles for begge forslagene er at man vil påvirke folks til å vrake bilen, og velge sykkel og kollektivtransport.

Det er et godt formål, men typisk nok er virkemiddelet i begge tilfeller økt skatt eller økonomisk straff.

Et alternativ kunne vært gratis og godt utbygget kollektivtransport eller betydelige skattefradrag for å kjøpe og bruke sykkel - eller noe så radikalt som faktisk å bygge sykkelveier!

Det mangler altså ikke på fantasi og engasjement når medisinen kan være økt skatt.

Derimot er det fullstendig handlingslammelse når det gjelder innføring av nye felles regler for parkering.

I dag er bileier ansvarlig for feilparkering hos kommunen, som også kan tvangsinndrive bøtene.

Private aktører må ta bilfører, men står i praksis nokså fritt til å kreve skyhøye gebyrer for feilparkering.

For seks år siden bestemte Samferdselsdepartementet seg for å lage et felles regelverk der bileier får ansvaret, mens bøtene blir like uansett om du feilparkerer hos Oslo kommune eller Q-park.

Det er et fornuftig forslag som kan ta knekken på parkeringsbransjens mange cowboyer.

Men så ble forslaget lagt i en skuff.

I hele denne perioden har  Senterpartiet styrt departementet. Først satt Liv Signe Navarsete på forslaget i tre år, så hadde Magnhild Meltveit Kleppa forslaget i skuffen i tre år, og nå er det altså Marit Arnstad som ruger på forslaget.

Ennå venter vi på handling: Har brukt seks år på nye parkeringsregler

Må vi vente nye fem år helt til noen finner på det helt geniale, nemlig en ekstraskatt til stat og kommuner på parkeringsgebyr?

Da vil det nok skje noe.

Økt skatt er løsningen. Hva er problemet?

comments powered by Disqus
hits