Slik plyndrer staten flypassasjerene

kommentarer
kommentarer
Kommentarer

Gardermoen innbringer to milliarder kroner i inntekter - i halvåret. Foto: Avinor.

Hver eneste flypassasjer blir tvunget til å legge igjen 200 kroner i statskassen hver gang de reiser.

Har du noen gang lurt på hvorfor det blir så dyrt å fly når flybillettene tilsynelatende er så billige?

Svaret er Avinor.

I gamle dager hadde vi grindvokterne som tok betalt for å åpne grinden for de reisende - i dag har vi et offentlig monopol med sugerør rett ned i lommeboka til flypassasjerene.

Samferdelsminister Marit Arnstad bestemmer i praksis hvor mye passasjerene skal flås

Nå er Avinor klar med sitt halvårregnskap, og det viser et driftsoverskudd på nær 1,5 milliarder kroner.

Det betyr at det 100 % statlige eide selskapet hadde åtte millioner kroner i overskudd - hver eneste dag.

Å være et offentlig monopol som flytrafikkens «grindvokter» er slett ikke dumt.

Samferdselsdepartementet og Marit Arnstad får en halv milliard i året i utbytte. Foto: Olav Heggø.

Samferdelsminister Marit Arnstad bestemmer i praksis hvor mye passasjerene skal flås: «Samferdelsdepartementet (...) fastsetter blant annet konsernets samfunnspålagte oppgaver, avkastningskrav og utbytte. I tillegg regulerer Samferdelsdepartementet luftfartsavgiftene», heter det i Avinor-rapporten.

Når du setter deg på flytoget, så går billettinntektene til Næringsdepartementet. I 2011 hadde Flytoget AS et driftsoverskudd på 150 millioner kroner. Halvparten av overskuddet gikk i utbytte til Trond Giskes departement.

Kjører du bil og parkerer (svinedyrt) på Gardermoen, betaler parkeringsselskapet avgift til Avinor.

Og når du omsider kommer innenfor, starter avgiftene å tikke i sikkerhetskontrollen.

Lurer du på hvorfor et rundstykke med brunost, melk og kaffe koster pluss/minus 100 kroner, så ligger noe av årsaken i leien til Avinor.

Det blir penger av slikt, nærmere bestemt 4.350 millioner kroner i inntekter første halvår. Det tilsvarer rundt 200 kroner per passasjer.

La oss så tenke oss at du planlegger en kort tur til Krakow. Da kan du eksempelvis fly med Norwegian, og flybilletten koster 1.448 kroner. Av dette går 388 kroner i skatter og avgifter til staten.

Også i Samferdelsdepartementet gir eierskapet i det offentlige monopolet penger i kassen.

I fjor betalte Avinor 504 millioner kroner i utbytte til samferdelsminister Marit Arnstads departement.

Pengene går sikker til en god sak.

Men hvem er det egentlig som passer på forbrukeren?

 

comments powered by Disqus
hits