Avinor og ned

Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen må få orden på flygelederne - eller be om hjelp. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen.

Hvis flygeleder-mangelen fortsetter, må samferdselsmininisteren gi både Avinor og Avinors flygeledere konkurranse. Vi kan ikke ha en luftfart som drives etter innfallsmetoden.

Ingen vil si rett ut at problemene ved kontrollstasjonen i Oslo henger sammen med at flygelederne nettopp har bak seg et dårlig lønnsoppgjør.

Hos Avinor skyldes problemene «mangel på tilgjengelige flygeledere», og statsselskapet har lenge visst at de hadde hull å fylle i vaktplanene i sommer.

Les meldingen: Mannskapsmangel ved innflygningkontrollen til Torp, Rygge og Oslo lufthavn Gardermoen

Det er nokså normalt for selskaper som har skift og turnusarbeid. Vanligvis løses slike hull ved smidighet mellom arbeidsgiver og arbeidstakere som har fri.

Informasjonen er også skandaløst dårlig

Slik er det ikke i Avinor. De tilgjengelige flygelederne er åpenbart ikke motiverte for å jobbe ekstra, og det er neppe sommersolen som frister dem ut av kontrollsentralen.

Problemene toppet seg mandag 9. juli og varte hele natt til 10. juli. Gardermoen ble stengt i perioder, mens det gikk verst ut over de private lufthavnene Rygge og Torp.

Resultatet ble at tusenvis av mennesker fikk ødelagt ferien i det flygelederne bedyer ikke er aksjoner.

Her i Nettavisen blir vi nedringt av flypassasjerer som ønsker å vite om deres fly vil ta av som planlagt.

For informasjonen er også skandaløst dårlig.

Hos Avinor heter det at passasjerene «oppfordres til å holde seg orientert om sin flygning gjennom sitt flyselskap eller turoperatør».

Som om Norwegian eller Ryanair vet når Avinor har fulle skift eller ikke.

Ingen kan bevise at flygeledernes motvilje mot ekstravakter har sammenheng med at de ikke fikk det som de ville i lønnsoppgjøret.

Forpostfektingene var tøffe, med flere varsler om streikeuttak fra Norges Flygelederforbund (NFF).

Les også: Varsel om streikeuttak

Ifølge flygelederne gikk ikke uenigheten på lønn, men på den sosiale profilen: - Det drives fra Avinors side det vi oppfatter som utstrakt rovdrift på flygeledere ved enkelte flykontrollenheter i Norge, når man ser på arbeidstid, belastning og bemanning. Det er svært viktig for NFF å beskytte våre medlemmer mot ekstrem slitasje på grunn av slike forhold, skrev foreningens formann, Robert Gjønnes, i en pressemelding.

Flygelederne viser til at enkelte arbeider overtid tilsvarende 4-8 uker ekstra arbeidstid i året

Nå ble det ingen streik, og det pågår altså - angivelig - ingen aksjoner. Så får partene krangle om «mangelen på tilgjengelige flygeledere» skyldes at Norges Flygelederforening hadde rett - eller om de nå sørger for å få rett.

Men flyselskapene og passasjerene fortviler, naturlig nok: - Vi har bedt om et svar på hva Avinor gjør for å sikre flytrafikken nå i sommer, sier Anne-Sissel Skånvik, kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

I går ble det holdt møte mellom SAS, Widerøe, Norwegian og Avinor, uten at passasjerene kan slappe av av den grunn.

Den eneste som ikke er på banen er samferdselsminister Marit Arnstad, som har ansvar for lufttrafikken og kontrollerer 100 % av statsselskapet Avinor.

To tiltak bør vurderes:

1. Rask opptrapping av utdannelsen av nye flygeledere - evnt kurs for flygeledere som hentes fra utlandet.

2. Vurdere en splittelse av Avinor, åpne for en konkurrent og sørge for dobbeltdekning av flykontrollen.

Med 40 millioner passasjerer i året er luftfarten kritisk for norsk infrastruktur.

Likevel er ikke en styrking av bemanningen på kontrollsentralene prioritert i den ferske Nasjonal Tranportplan frem til 2023. Det er for dårlig.

Samfunnet kan ikke basere seg på at Avinor og Avinors flygeledere har monopol på å kontrollere luftrommet etter tiår med aksjoner og/eller dårlig samspill mellom de ansatte og ledelsen.

Vi trenger flere flygeledere og en back up når Avinor igjen opplever «mangel på tilgjengelige flygeledere».

comments powered by Disqus
hits