Bil er smartere enn tog

Påtroppende samferdselsminister Marit Arnstad må gjøre det billigere å velge tog fremfor bil på enkeltturer - og tilby pendlerne raskere tog.

Forskerne lurer på hvordan de skal få folk til å velge tog fremfor bil. Svaret er enkelt: Raskere og hyppigere  tog!

Aftenposten gjengir i dag to undersøkelser om tog vrs bil på strekninger mellom Oslo og Intercity-triangelet Lillehammer, Halden og Skien.

Både Transportøkonomisk institutt (TØI) og Vista Analyse har regnet på dette, men den beste analysen ser bilfører Arild Skillinghaug (39) ut til å ha - han er intervjuet som «5 på gaten»:

Aftenposten 18. juni 2012

- Jeg hadde tatt tog hvis det ikke hadde tatt meg dobbelt så lang tid å komme frem. Fra Holmestrand tar det 1 t 45 min. med kollektiv transport, og kun 55 minutter på bil.

Intet tyder på at Skillinghaug er en dåre, men han svarer bedre enn ti vise.

Med det tilbudet som i dag er på vei og tog, er det  direkte dumt å velge toget hvis du har bil.

La oss si at du er på Lillehammer, eller i Halden eller Skien, og skal til Oslo.

La oss si at det er en familie på fire, hvor barna går gratis.

Fra Skien tar turen over en time mer med tog, og denne familien taper nesten 1.000 kroner på å ta toget tur/retur.

Det verste er at det også er mye gunstigere å kjøre selv om du er alene i bilen. Tidsbesparelsen er den samme, men i de tre eksemplene sparer du mellom 120 og 178 kroner på å bruke bil.

Og så er det  noen som lurer på hvorfor togene går halvtomme?

Kilde: Google Maps/NSB.

For strøturer er det altså stort sett raskere og mye billigere å bruke bilen.

For pendlerne er regnestykket helt annerledes. For dem er det klart lønnsomt å kjøpe månedskort på NSB fremfor å sette seg i bilen hver dag.

Månedskort koster 4.628 kroner fra Skien, Lillehammer koster 5.045 kroner og Halden 3.842 kroner  (inkludert overgang t-bane i Oslo).

Det betyr at hvis du kjøper månedkort og tar tog hver arbeidsdag, så sparer du rundt 1.100 kroner fra Skien, drøyt 1.200 kroner fra Halden og over 3.000 kroner i måneden fra Lillehammer.

Hva betyr dette?

  • Det lønner seg for pendlerne er å være tro mot NSB.
  • Uten månedskort er det klart mest lønnsomt å bruke bil.

Staten kan påvirke dette valget ved å gjøre togtilbudet bedre, droppe veiinvesteringer, eller bruke økonomisk belønning eller straff.

Bompenger gjør regnestykket enda mer gunstig for togpendlerne. Fra Lillehammer, Halden og Skien koster det 40-60 kroner hver vei bompenger - eller 1.600 til 2.400 kroner ekstra i måneden.

Her ser du hvor: Kart over bomstasjoner

Haken er at bompenger ikke påvirker strøturene. For selv om man regner inn bompengene, blir det altså betydelig billigere å velge bil fremfor tog på enkeltturer.

Men regnestykket viser at det neppe er prisen som er avgjørende for pendlerne - for dem handler det om tid og bekvemmelighet. De velger varm bil fra dør til dør, fremfor å fryse på en stasjon og vente på et forsinket tog.

Et utvidet pendlerfradrag gir deg 1,50 kr i fradrag per kilometer (men det fradraget får du uansett om du velger bil eller tog).

Nå tar staten mye av disse kostnadene gjennom skattelette: Pendlerfradraget økes

NSBs achilleshæl er tiden (og bekvemmeligheten). Ingen velger tog hvis det i prakis tar en time ekstra hver dag.

Skal man få flere på toget, må man gjøre det mer bekvemt å kjøre til stasjonen, parkere gratis og halvere reisetiden til Oslo.

Svaret er dobbeltspor og store jernbaneinvesteringer - ikke økt straffeskatt på bilister som oppfører seg rasjonelt.

comments powered by Disqus
hits