hits

Dramatisk kamp om Oslo-trafikken

kommentarer
kommentarer
Kommentarer

Oslo-bilistene kan planlegge mange, mange timer i kø. Foto: Nettavisen.

Landets største og viktigste veiprosjekt sprekker med 35 milliarder kroner. Hvis ikke politikerne finner en løsning, går det mot tiår med enorme bilkøer og trengsel på busser og t-bane.

Oslopakke 3 er navnet på et storstilt tverrpolitisk kompromiss i Oslo og Akershus.

For en gangs skyld satte politikerne kjeppehestene på stallen, og Oslo ble enige med nabofylket om at transport inn og ut av hovedstaden er en fellesoppgave.

Nå sprekker Oslopakke 3 kostnadsmessig. Nye tall tilsier at pakken blir 35 milliarder kroner dyrere enn antatt.

Spørsmålet er hvem som skal ta ekstraregningen.

- Resten må komme fra staten, sier Frps gruppeleder i Oslo bystyre, Carl I. Hagen til NRK Østlandssendingen.

Med den befolkningsstrømmen som ventes til Oslo-regionen er det viktig å få på plass et godt veinett, samtidig som kollektivtransporten og sykkelveinettet må opprustes kraftig.

Det lar seg ikke gjøre uten et storstilt spleiselag der både bilister (gjennom bompenger), staten og fylkene deltar.

Styrken i Oslopakke 3 var at Frp ga innrømmelser i bompengefinansiering, mens SV aksepterte veiutbygging. Problemet nå er at kompromisset sprekker. Allerede i valgkampen varslet SV omkamp og Akershus Frp er imot pakken.

Nå kaster også miljøorganisasjonene seg inn i omkampen:  - Det opprinnelige Oslopakke 3-forliket må endres vesentlig, sier talsmann for oppropet, Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet, til NRK.

krever miljøorganisasjonene at mer enn 38 prosent settes av til kollektivtransport, at sykkelutbyggingene konkretiseres, at det bygges flere elbil-plasser , og at Oslopakke 3 sikrer nye tbane-linjer inn i Akerhus.

Det oppmuntrende er at Oslopakke 3-kompromisset fortsatt har solid flertall fra hele spekteret fra Høyre til SV (tross noen utbrytere). Det verste som kan skje, er at det ikke blir noe politisk flertall for helt nødvendige investeringer for å trygge og sikre transporten ut og inn til arbeidsplasser og skoler i Oslo.

De forhandlingene som nå pågår må enten skaffe mer penger (les enten økte bompenger, mer fra staten, eller begge deler).

Hvis ikke ryker prosjekter som E18 gjennom Asker og Bærum, t-bane til nordover og til Fornebu - og det lyser et blått lys for Røatunnelen og den såkalte Fossumdiagonalen i Groruddalen.

Les også: Store vei- og kollektivprosjekter kan skrinlegges

Poltikerne i Oslo og Akerhus klarte mesterstykket å meisle frem et kompromiss i 2006, og nå er det tid for å vise handlekraft igjen. Å drømme om at staten tar hele regningen blir fort et samferdelsmessig mareritt.

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus