Norwegian klinker til

Norwegian-sjef Bjørn Kjos klinker til med tidenes norske investering. Faksimile: NA24.

Med bestillingen av 222 nye fly prøver Norwegian å slå knock out på SAS mens selskapet fortsatt sliter.

Norwegian-toppsjef Bjørn Kjos er en tøffing med godt humør, og han må ha ledd hele veien fra banken da han fikk finansiert tidenes største flykjøp.

Det er eventyrlige størrelser over den største investeringen gjort av et norsk selskap noensinne.

Listeprisen på 127 milliarder kroner er mer enn dobbelt så mye som den norske statens kjøp av jagerfly.

Hele 222 nye fly fra Boeing og Airbus skal kjøps inn over de neste årene. I tillegg har Norwegian sikret seg opsjoner på ytterligere 150 fly.

- Vi har fått til en deal vi vanligvis ikke vil fått til. Vi har fått en kjempefinansiering på vårt flykjøp. Vi bygger for neste generasjon, og da er ikke jeg her lenger, sier Bjørn Kjos til NA24.

Alle kan kjøpe fly, kunsten er å finansiere kjøpene og etterpå være kreative og dyktige nok til å skape lønnsom butikk.

Likevel sier det noe om Bjørn Kjus og Norwegians posisjon at de lykkes å skaffe finansiering. I dagens finanskrise er det definitivt kjøpers marked, og Norwegian vil ikke opplyse hvor store rabatter de har fått fra listeprisen på 127 milliarder kroner.

Hvem skulle trodd at Norwegian skulle ta innersvingen på statseide SAS, som er bygget opp på en historie av særfordeler, men som møtte veggen i likhet med mange andre nasjonale flaggskip.

På 90-tallet lagde daværende SAS-sjef Janne Carlzon visjonen "en av fem i 92". Ideen var at flybransjen til slutt ville konsolidere ned til fem store giganter, og at eneste vinnerresept var å bli blant dem. Riktignok har flyindustrien skapt alianser som Star Alliance, men den viktigste trenden overså SAS-sjefen:

Billigselskaper som Ryanair, Easyjet - og Norwegian - klarte mesterstykket å tjene penger på billigere billetter og lavere kostnader. Og fullserviceselskapene har aldri maktet å slå tilbake.

Med flykjøpene og flyene Bjørn Kjos har sikret seg på hånden, fornyes hele Norwegians flåte og selskapet tar lange kliv opp listen blant de store europeiske flyselskapene. Bjørn Kjos har sikret et generasjonsskifte i flyflåten, men pengene skal tjenes inn igjen uten Kjos ved spakene.

Etterfølgeren overtar ikke bare 222 fly - han eller hun skal også betjene en gjeld på rundt 100 milliarder kroner. Det er penger det og, men til nå har Bjørn Kjos vist at han vet hva han driver med.

 

comments powered by Disqus
hits