Vei til 18 millioner per innbygger

NRK-innslaget om vei til Otterdal skaper debatt. Kilde: NRK.

Er det riktig å bruke 230 millioner kroner på å bygge vei til 13 innbyggere? Ja, mener Senterpartiets ordfører i Hornindal.

Det er ikke lett å være de 13 innnbyggerne i bygda Otterdal etter at «Dagmar» feide over Vestlandet, og et ras tok med seg veien til den avsidesliggende bygda.

Nå bruker innbyggerne båt over innsjøen for å komme på jobb og skole, og de mener at en tunnel til 230 millioner kroner er eneste varige løsning.

De 13 innbyggerne får støtte av ordfører  Anne-Britt Øen Nygård (Sp) i Hornindal, som mener det er riktig å bruke så mye penger på veien.

- Å bygge tunnel er det eneste rette. Sikkerhet må gå foran penger, uttalte ordførere til NRK Dagsrevyen i går.

Du kan se innslaget her:  Otterdal treng veg

Til nå har Otterdal-innbyggerne kjørt den rasutsatte veien langs Hornindalvannet.

Kravet om tunnel til 230 millioner kroner har fått Fremskrittspartiet til å foreslå at staten heller betaler de 13 innbyggerne for å flytte.  15 millioner kroner til hver ville vært billigere for samfunnet, er analysen.

Politisk er det selvsagt umulig, men økonomisk er det verdt en refleksjon:

  • Er det riktig samfunnsøkonomi å bruke 230 millioner kroner på vei til 13 innbyggere?
  • Og, ville de 13 otterdølene valgt 18 millioner kroner i hånden fremfor å få en tunnel?

Svaret på det første spørsmålet er åpenbart. Statistikk for Hornindal kommune viser at den sliter med store problemer. Barnehagedekningen er lav, kommunen bruker mindre penger på skolen enn andre kommuner, og kommunen ligger langt over landsgjennomsnittet i årsgebyrer for vann og avløp.

Veien fra Grodås (til høyre på bildet) til Otterdal (med rødt merke) går langs nordsiden av Hornindalsvannet. Foto: Google.

Trøsten er at Hornindal ikke sliter med fraflytting. Innbyggertallet har vært nokså stabilt på drøyt 1.200 mennesker de siste 30 årene.

Her kan du sammenligne Hornindal med andre kommuner: SSBs kommunetall for Hornindal

Trolig har Hornindal andre viktige behov enn å bruke penger på enn vei til Otterdal, men så er det heller ikke kommunen som ville tatt regningen for veien.

For å komme fra senteret Grodås til Otterdal må man kjøre 4,8 kilometer på fylkesvei, og det er Sogn og Fjordane fylke som må plukke opp regningen hvis det blir noe av tunnelen.

Dersom veien skal betales med bompenger, kan de 13 innbyggerne i Otterdal regne med å betale til evig tid.

Det gjelder også om de 374 innbyggerne i kommunesenteret i Grodås (hvor vår tidligere landslagskeeper kommer fra), skal være med på spleiselaget.

Folk på Østlandet vil sikkert riste på hodet, men lokalt er det sterkt engasjement for å få vei. Facebook-siden «Trygg veg til Otterdal» er opprettet, og der er man ikke i tvil om at «Framstegspartiet er truleg åleine i ynskjet om ein debatt kring betalt flytting frå Otterdal i Hornindal».

I Sør-Europa bor folk på gaten, det sosiale nettverket bryter sammen, det er gjeldskrise og massearbeidsledighet.

At Norge er et annerledesland, er debatten om 230 millioner kroner til tunnel til Otterdal i det minste et bevis på.

comments powered by Disqus
hits