hits

Slik løses togkrisen

Einar Gerhardsen lånte penger fra private for å betale jernbaneutbygging. Foto: Scanpix.

Jernbanen trenger hundrevis av milliarder. Samtidig er sparing ugunstig. Her er løsningen på begge problemene.

Norge har mye dårligere veier og jernbane enn Sverige. Det har historiske årsaker, men de klattvise bevilgningen år for år hjelper oss heller ikke innpå svenskene.

Venstres nestleder Ola Elvestuen foreslår å gjeninnføre Gullfisken. Faksimile: Dagens Næringsliv.
Selv over 1.000 milliarder kroner i årets statsbudsjett gir rom for å løfte Norge opp fra jumboplassen: - Gjennom tiår har regelen vært at det er lettere å bevilge millioner til en utredning enn milliarder til jernbanen, skriver Venstres nestleder Ola Elvestuen i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv.

Politikerne er fanget i et dilemma.

Nesten alle partiene på Stortinget er enige i at jernbanen og veinettet må rustes kraftig opp. De fleste er også enige i at staten har mer enn nok penger til å betale investeringene. Problemet er at de ikke tør å bruke mer penger i frykt for å skape press i økonomien.

Resultatet er en handlingslammelse som gjør at utbyggingen og veier og jernbane går i sneglefart, til tross for at Norge er et av verdens rikeste land med over 3.000 milliarder på bok i utlandet.

Det politikerne frykter er press i økonomien og inflasjon hvis vi bruker enda flere oljekroner. Den sammen forestillingen går igjen i diskusjonen hvor skattelette sees opp mot sykehjemsplasser - som om formueskatten har noe å si for vår evne til å betale sykehjem når vi har en søkkrik stat?

Denne motsetningen ødelegger for vei og jernbane. Det politiske flertallet på Stortinget er overbevist om at de må trekke inn privat kjøpekraft for å skaffe penger til veier og jernbane. Den tradisjonelle løsningen er økt skatt - altså at staten tar penger fra deg og meg - for å bruke dem på fellesoppgaver.

Resultatet er at vi har en søkkrik stat, mens husholdningene sparer lite: - Statens finansielle nettoformue summerte seg til 4.297 milliarder kroner ved utgangen av 2. kvartal 2011, skriver Statistisk Sentralbyrå.

Husholdningenes formue er under 1/12 av statens: - Den finansielle nettoformuen er beregnet til 310 milliarder kroner ved utgangen av 2. kvartal 2011 og utgjør nå 68 prosent av verdien den hadde ved utgangen av 2. kvartal 2007, før finansiell uro og finanskrise forårsaket store nettotap.

Du kan se tallene her: Husholdningenes gjeldsrate øker

Det er altså bare tull at staten må øke skattene for å ha penger til sykehjem, skoler, veier og jernbane.

Men la oss si at politikerne likevel ønsker å strupe privat kjøpekraft og bruke pengene på veier og jernbane.

Da finnes det en bedre løsning, og det er å gjøre sparing mer attraktivt. Det geniale er å øremerke denne sparingen for veiutbygging og jernbane. Det beste er at det har vært gjort før.

Økonomiske gulrøtter hjelper hvis man vil øke sparingen. Høyres finansminister Rolf Presthus hadde stor suksess med aksjesparing med skattefradrag og «Verdispar»-obligasjoner på 80-tallet. Presthus ønsket å dra inn kjøpekraft ved å få private til å spare.

Men også venstresiden har brukt oppskriften.

Elvestuen viser til Dagbladets kommentator Gudleiv Forr, som nylig skrev: - Da Norge ble bygd opp igjen etter depresjonen i 1930-åra og verdenskrigen i 1940-åra, var det også snakk om stramme statsbudsjetter. Da lanserte regjeringen Gerhardsen premieobligasjonen «Gullfisken». Blant annet med pengene fra dette bygde vi den infrastrukturen som nå råtner på rot.

Hvordan kan dette gjøres?

  • Staten selger obligasjoner til private, og øremerker pengene til samferdelsprosjekter.
  • Obligasjonene gjøres spesielt gunstige - for eksempel med skattefritt utbytte.
  • Staten garanterer for lånene og tilbyr betydelig høyere utbytte enn bankrente.

I stedet for å ta pengene gjennom skatt, så låner staten pengene og betaler renter. Obligasjonene kan eksempelvis ha 10 års varighet, slik at kjøpekraften trekkes inn en lang periode.

- Dette er ikke en utopisk drøm. Vi har gjort det før, skriver Ola Elvestuen.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar