hits

Scoret på returen

Direktør niels Røine i Norsk Toppfotball ble hudflettet i sommer, men nå har han kommet sterkt tilbake. Foto: Scanpix.

Sjefene i Norsk Toppfotball ble hudflettet, men har de scoret på returen. Hele 1,6 milliarder kroner for neste tv-avtale er gull.

Dermed kan president Yngve Hallen i Norges Fotballforbund peke nese til kritikerne: - Samlet sett for Canal Pluss og denne avtalen nå, har det en verdi over fire år på 1,6 milliarder. I tillegg kommer landslagsverdiene, som ikke er solgt, Verdien er økt med vel 35 prosent, sier Hallen til Nettavisen.

Prisen norsk fotball har fått for tv-rettighetene virker skyhøy, tatt i betraktning den synkende publikumsinteressen og nivået i norsk fotball for tiden.

Les saken her: Fotballavtalen verdt 1,6 milliarder

Prisen norsk fotball har fått for tv-rettighetene virker skyhøy, tatt i betraktning den synkende publikumsinteressen og nivået i norsk fotball for tiden.

Det må være en fin revansje for nøkkelpersonene som solgte rettighetene til hovedrunden til Canal Pluss i juni - uten å ha hatt en budrunde. Dengang manglet det ikke på kritikk.

- Dette betyr i realiteten at Fotballforbundet har brutt samarbeidet med TV 2, sa TV 2-sjef Alf Hildrum.

Nå er det samme TV 2 som har kjøpt rettighetene til to tippeligakamper per runde for perioden 2013 til 2016. På kjøpet får TV 2 rettigheter til et høydepunktmagasin, og til Adeccoligaen.

For den jevne seer betyr det at mandagskampen forsvinner, at fredagskampen går til TV 2 Zebra og at det blir en søndagskamp på allmennfjernsyn - som nå.

- Dette er en historisk god avtale for klubbene. vi får bedre betalt enn noengang, sier administrerende direktør Niels Røine i Norsk Toppfotball.

Både Hallen og Røine kunne kostet på seg et «hva var det vi sa». De har fått rett i at prisen de sikret seg fra Canal Pluss var god, og at de også ville lykkes i å få noen (det vil si TV 2) til å kjøpe rettighetene for de åpne kampene.

Bakgrunnen for at tv-aktørene er villig til å betale 1,6 milliarder kroner for norsk fotball er kampen om kundene til norske betalkanaler. Der er store rettigheter som Tippeligaen, Premier League, Champions League og spansk fotball ingredienser for å lage et attraktivt innhold.

TV 2 sikret seg Premier League foran nesen til Canal Pluss i februar 2010, og kjøpet av Tippeligaen nå i sommer var på mange måter et nødvendig grep fra Canal Pluss.

For klubbene og spillerne betyr avtalen mer penger. Ondsinnede tunger ville legge til: For et dårligere produkt.

For publikum betyr dette at det blir en kamp mindre på en gratiskanal. Det er til å leve med.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar