hits

Ja til privat kino

Det er neppe nyheten om en privat kino som har fått Harry Potter-trioen til å sperre øynene opp. Foto: SF Norge

Oslo skal få en privat kino., og dermed rykker kinodirektøren ut og frykter kinodød. Det er å snu saken på hodet.

Slik kino drives i dag, er det knapt noen gode grunner for at det skal være en oppgave for kommunen.

Med 100 kroner per billett kan det ikke sies at tilbudet er særlig sosialt, og Oslo Kino har lagt ned alt som fantes av bydelskinoer.

Den samme tendensen ser vi i andre byer. Kinodrift har endt opp som en melkeku for kommunale budsjetter.

Nå skal svenske SF Kino bygge et nytt anlegg under Akershus Festning - det vil si, hvis ikke forsvarsministeren stikker kjepper i hjulene helt i innspurten.

Faksimile: Dagsavisen
- Etter det Dagsavisen erfarer var det Frosvarsdepartementet med ansvarlig statsråd Grete Faremo (Ap) som forlangte å få saken på sitt bord før en endelig avgjørelse kan tas, skriver avisen.

Kinodirektør Geir Bergkastet advarer mot kinodød og mindre «smale» filmer. Det er forståelig at en monopolist ønsker å beholde sitt monopol, men det er liten grunn til å høre på innvendingene. Et nytt kjempeanlegg med 1.800 topp moderne plasser og ni kinosaler vil øke kinotilbudet i hovedstaden.

At det skal bli noen kulturell katastrofe er også vanskelig å forstå. SF Kino driver i dag kinoene i Tønsberg, Sandvika, Skien, Moss, Lillestram, Stavanger og Sandnes - og fra nyttår kommer også Sarpsborg på kartet.

At SF Kino etablerer seg betyr bare at den kommunale kinoen får konkurranse. Og hvis vi ser på 10 på topp-listen til nå i år, er det de store kommersielle internasjonale filmene som dominerer i Oslo også.

Åtte av de ti største filmene er utenlandske, og i toppen finner vi Harry Potter - interesant nok en film som distribueres av nettopp SF Film.

Deretter finner vi  Kongens Tale, Pirates of the Caribbean og Black Swan - til forvekskling lik toppfilmene på hvilken som helst kommersielle kino, verden over.

Unntaket i Norge er Hodejegerne og Kongen av Bastøy, men de filmene ville også en privat aktør vist.

Her er listen: 10 på topp siste år

Det er både prinsippielle og økonomiske grunner til at kinodrift ikke bør være kommunal.

Viktigst er at det ikke bør være politisk styring med filmutvalget. Det er prinsippet på alle andre kulturarenaer.

Film er internasjonalt en gjennomkommersiell virksomhet, og politikernes bidrag bør begrense seg til støtteordninger for gode filmideer som er høyverdige kulturelt, men kanskje ikke kommersielt drivverdige - slik vi også støtter annen kultur.

Dernest kommer det argumentet at pengemaskiner som Oslo Kino ikke har den tradisjonelle begrunnelsen for å være kommunalt drevet. Historisk kostet det penger for mange kommuner å holde liv i kinoen for å gi et kulturtilbud til befolkningen. Slik er det ikke i storbyene.

Oslo Kino omsatte i fjor for 369 millioner kroner, og hadde et overskudd på 19,2 millioner kroner.

I Norge har vi tradisjon for en blandingsøkonomi, hvor private og offentlige aktører konkurrerer og utfyller hverandre. Det skjerper begge parter. Derfor bør SF Kino ønskes velkommen under Akershus Festning.

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar