hits

Impotente politikere

Samferdselsbyråd Jøran Kallemyr (Frp) bør ikke gå til lokalvalg i Oslo på alt han har gjort for syklistene. Foto: Thomas Rud, Nettavisen.

 

Norge sparer 130 milliarder kroner ved å satse på sykkel og kollektivtransport. Likevel går utbyggingen med sneglefart.

Sykkel er «in», nordmenn flest trenger mosjon og sykling er den aller billigste transportmetoden til og fra jobb.

Når vi legger til at de fleste politikere sier at de ønsker flere sykkelveier, så er det utrolig at utbyggingen går så sent.

Sykkel bør blir en valgkampsak, og partiene må utfordres til å legge konkrete planer for et nett av hovedsykkelveier her i landet.

Nå viser en ny analyse at de ni største byene i Norge vil få to millioner flere daglige reiser i 2030 enn i 2010.

Løser vi dette transportbehovet med mer vei, vil prislappen bli 273 milliarder kroner.

Et miljøscenario med all transportvekst på kollektiv og sykkel, vil koste 142 milliarder, viser tallene fra Urbanet Analyse.

Du kan lese rapporten her: Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos?

Vi nærmer oss en lokalvalgkamp, og det finnes knapt noe område hvor politikkens impotens er tydeligere enn i utbyggingen av sykkelveier.

Norske ingeniører klarer uten problemer å finne og utvinne olje på flere tusen meters dyp, men å koordinere planlegging og utbygging av sykkelveier virker like fjernt som en månelanding på Mongstad.

I 1998 vedtok Oslo Bystyre å bygge 84 kilometer sykkelvei. Ti år senere hadde man klart 30 kilometer. Utbyggingen går så sent at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa innkalte til pressekonferanse (!) for å feire 1,6 kilometer sykkelvei på Furuset.

Nå skulle man kanskje trodd at 1.600 meter sykkelvei ikke var allverden å feire, men tall Oslo SV har hentet inn fra kommunerevisjonen i Oslo viser at byen i gjennomsnitt har bygget 930 meter sykkelvei i året fra 2005 til 2010.

Hvis det er riktig, vil det ta 40 år å bygge ut kilometrene som nå gjenstår...

Politikerne får sjelden gavepakker som forener alle gode hensikter med sunn økonomi, men det er tilfelle for sykkel. Som rapporten fra Urbanet Analyse viser, kan man spare 130 milliarder kroner på å flytte jobbreiser fra bil til kollektiv og sykkel.

Samtidig har vi en trend hvor sykling er populært hos velgerne.

Likevel skjer det lite eller ingenting: - Politikerne får det til å høres ut som om det skjer masse for syklistene, men det stemmer ikke. Politikerne tåkelegger, sier leder for Syklisteneds landsforening i Oslo, Torgeir Bremset, til Aftenposten.

- Jg er veldig for sykkelbroer og sykkelveier. Å sykle er veldig bra for miljøet og follkehelsa. Jeg er stolt over det vi har fått til, men jeg er ikke fornøyd, sa statsminister Jens Stoltenberg da han i fjor høst åpnet en sykkelbru på Lysaker torg i Bærum.

Sykkel bør blir en valgkampsak, og partiene må utfordres til å legge konkrete planer for et nett av hovedsykkelveier her i landet.

Et sted å begynne er å sørge for at sykkelveinettet faktisk henger sammen, slik at man ikke opplever det som er typisk  - nemlig at sykkelveien munner ut i en trafikert gate.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar