hits

Ta til vettet, Giske!

Etter at nettavisen NA24 tok opp saken i april, har den vært i Stortingets spørretime. Trond Giske holder døra på gløtt.

Næringsminister Trond Giske må ta til vettet og sørge for at Norge får en moderne reklamefilm for de 11 millioner turistene som årlig besøker Epcot-senteret i Florida.

Etter at nettavisen NA24 skrev om saken i begynnelsen av april, har saken vært oppe i Stortingets spørretime etter spørsmål fra Harald T. Nesvik.

Les saken her: Elendig norgesreklame

I går belyste TV 2 Nyhetene den elendige norgesreklamen i et godt innslag fra Orlando.

Man må nesten være ansatt i Innovasjon Norge for ikke å forstå at det er billig markedsføring av Norge.

- Jeg synes det er helt forferdelig at vi ikke har gjort noe bedre ut av dette i det hele tatt, sier parfymeselgeren Geir Ness i TV-innslaget.

Du kan se innslaget her: Slik ser Norge ut for millioner av amerikanere

Næringsminister Trond Giske har ikke lukket døren, men sier at Norge må vurdere om fem millioner kroner til denne filmen er den beste måten å drive norgesreklame på.

Det er bra med statsråder som holder på pengene og som er lojale mot egne byråkrater. Men her bør Trond Giske lytte til sitt sunne folkevett: Fem millioner fra staten utløser 15 millioner kroner fra private, og med en levetid på 10-20 år vil filmen bli sett av flere hundre millioner mennesker.

Man må nesten være ansatt i Innovasjon Norge for ikke å forstå at det er billig markedsføring av Norge. De baserer sin vrangvilje på en eldgammel undersøkelse som viste at flertallet som var på Epcot ikke hadde tenkt å reise til Norge, uansett.

Logikken er litt pussig. Men skulle trodd at filmens hovedhensikt var å få folk som ikke har hørt noe særlig om Norge til å få lyst til å dra hit?

Næringslivet er i hvert fall interessert i å gå inn med 15 millioner, gjennom Det amerikanske handelskammeret.

- Dette er interessant, særlig hvis det kan utløse ganske betydelige private midler som vi ellers ikke ville ha fått, til norgesprofilering eller markedsføring i USA. Derfor har vi ikke konkludert med et nei til denne søknaden. Vi skal være i dialog med aktørene, se hva kostnadene kommer til å bli, se om det er en mulighet til å reise disse private pengene, og så se om dette er en god bruk av pengene for norgesprofilering og for markedsføring inn mot reiselivet, svarte Trond Giske i Stortinget.

Du kan lese hele debatten her.

Så det er håp.

Problemet er at det var det i 2006 også, da daværende næringsminister Odd Eriksen åpnet for å bruke penger på å erstatte filmen som profilerer Norge som et land med hocheysveis, slengbukser og svart/hvitt-datamaskiner fra 80-tallet.

Siden skjedde det ikke noe.

Det ser sikkert slemt å minne om det, men de to næringsministrene som har vært mellom Odd Eriksen og Trond Giske har i mellomtiden satset fem milliarder kroner på Kjell Inge Røkkes Aker, og man ligger for øyeblikket an til et verditap på en milliard - eller 200 ganger prislappen på en norsk reklamefilm på Epcot.

Den saken tok daværende næringsminister på hælen, uten å bruke økonomiske rådgivere.

Snakk om å spare på skillingen og la daleren gå.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar