hits

Bankene skal ha bank

Tirsdag morgen bør Finanstilsynet banke på hos storbankene og spørre hva de driver med. Kortproblemene i påsken må få følger.

Allerede før påske burde norske bankkunder ant uråd. Da varslet DnB NOR om at banken ville ta nettbanken ut av drift fra onsdag til lørdag i påsken. - Helt greit, svarte Finanstilsynet, som var fornøyd med at banken hadde varslet kundene ordentlig på forhånd.

Slikt skal ikke forekomme, og det er Finanstilsynet som har jobben med å sørge for at det ikke skjer.

Kundene var neppe like fornøyd. Spesielt ikke når også andre banker ble satt ut av spill av underleverandøren Ergo Group.

Les også: Feil i banksystemene har tømt bankkontoene til mange kunder

Slikt skal ikke forekomme, og det er Finanstilsynet som har jobben med å sørge for at det ikke skjer. Finanstilsynet skal "bidra til finansiell stabilitet og ordna marknadsforhold og til at brukarane kan stole på at finansielle avtalar og tenester blir følgde opp etter føremålet."

Når 1,5 millioner DnB-kunder står uten nettbank i påsken, så er det ikke noe godt eksempel på at brukerne kan stole på at finansielle tjenester blir fulgt opp.

Les også: - Flaut å ikke kunne betale for seg

Og kundene som stod med kortet i en bensinautomat eller i en butikk uten å få betalt, har ingen grunn til å være fornøyd. I et gjennomdatafisert samfunn som vårt, er det jevngodt med at pengesedlene blir verdiløse noen dager. Det holder rett og slett ikke når folk risikerer å stå med tom bensintank fordi kortautomaten ikke aksepterer kortet.

Underleverandør EDB Ergo Group legger seg flat på sine nettsider og "beklager at en rekke brukere opplevde at deres kort ble avvist".

Hos DnB NOR og Nordea har man påskeferie, der står det ingenting på nettsidene om hverken kortproblemer eller nedetid i nettbanken.

Postbanken er bedre, og opplyser i det minste på sine nettsider at på grunn av sammenslåing vil "nettbanken til både Postbanken og DnB NOR være nede i påsken. SMS-tjenestene, Kontofon og Mobilbanken vil heller ikke fungere. Bank-, kredittkort og minibanker vil fungere som normalt i hele perioden".

Det siste viste seg å være en sannhet med modifikasjoner for mange, takket være EDB ErgoGroup.

Dessverre er det ikke første gang vi har opplevd langvarige driftsproblemer hos de største nettbankene. Det er helt uakseptabelt, og nå må Finanstilsynet reagere.

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar