hits

Hva med kommunens kunder?

Fortsatt snøberg selv om smeltingen har pågått en stund.

Mens enorme snømengder gjør det nesten umulig å parkere, kjører kommunen rundt og skriver ut bøter. Makta rår.

Adecco-saken handler om fagforeninger og arbeidstakernes rettigheter. Det er vel og bra. Men hva med pasientenes rettigheter eller alle oss andre som er «kunder» av kommunene. Har vi noe vi skulle ha sagt?

De aller fleste av oss betaler kommuneskatt og mottar ytelser fra kommunen vi bor i.

Men som skattebetalere og «kunder» av kommunene er det viktig å ha noen mekanismer som over tid gir oss billigere og bedre tjenester. Derfor er private tilbydere helt nødvendig.

Samtidig opplever vi at prisen på kommunale tjenester varierer enormt. I praksis har vi null innflytelse på hva eksempelvis søppeltømming koster, og vi har minimale rettigheter hvis tjenestene er dårlige.

Ta eksempelet med parkering og mangel på brøyting:

  • Parkerer du feil, har kommunen en egen særlov som gir den rett til å bøtelegge bileieren (i motsetning til private, som må bøtelegge føreren). Og betaler du ikke, blir det inkasso og tvangsinndriving.
  • Men som skattyter har du ingen rettigheter til å kreve at de samme parkeringsplassene skal være snøfrie, selv om du betaler skatt og andre avgifter.

Og da kan du risikerer at den samme kommunen som har elendig snørydning samtidig bøtelegger feilparkerte biler!

(At det er offentlige ansatte som skriver ut bøter effektivt, og private innleide som brøyter dårlig, er for øvrig et morsomt paradoks.)

For en velger er det tilnærmet umulig å ha innflytelse over kommunale enkelttjenester. Og som kunde er du uten reelle rettigheter. Dermed risikerer vi at kommunene svulmer og at kostnadene skyter i været.

I 2009 brukte kommunene 284 milliarder kroner. Kostnadene øker over alt - og langt sterkere enn vanlig prisvekst ellers i samfunnet.

Se bare her: Driftskostnader til ulike kommunale tjenester

Fra 2006 til 2009 steg kommunenes kostnader fra 220 til 284 milliarder kroner. Kostnadene steg med åtte til ti prosent hvert eneste år i denne perioden. I år vil kommunene bruke langt over 300 milliarder kroner, og likevel klager kommunene over dårlig økonomi - med media som megafoner.

Dette er baksiden av medaljen når de kommunale fagforeningene slåss mot private tilbydere som legger press og finner billigere måter å gjøre tjenestene på.

Alle kan være enige om at Adecco har gått for langt og at lovbrudd ikke kan forsvares.

Men som skattebetalere og «kunder» av kommunene er det viktig å ha noen mekanismer som over tid gir oss billigere og bedre tjenester. Derfor er private tilbydere helt nødvendig.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar