hits

Piratene må knekkes på land

Internasjonale styrker til havs kan fange noen pirater, men vil ikke løse problemet.

Skipsreder Jacob Stolt-Nielsen er heldigvis alene om sitt rabiate forslag om å skyte pirater på flekken. Men piratvirksomheten er alvorlig, og løsningen ligger på land i Somalia.

De daglige meldinger om drap i hovedstaden Mogadishu og kapringer utenfor kysten er to sider av samme sak: Somalia har vært et lovløst land siden borgerkrigen startet for tyve år siden, i 1991.

De anslagsvis 9,4 millioner innbyggerne er blant verdens fattigste. Med rundt 600 dollar i årlig brutto nasjonalprodukt per innbygger er Somalia på 190. plass i verden. Kun en håndfull andre skrekkregimer i Afrika ligger lavere. Piratvirksomheten er landets eneste «vekstnæring».

Stadig færre ser grunn til å heise det somaliske flagget.

Somalias ulykke er at ingen har klart å ta makten, samtidig som utenomverdenen ikke bryr seg. USA - og senere FN - prøvde tidlig på 90-tallet, men trakk seg ut etter militære angrep som mange menneskeliv.

Siden da har en svak sentral regjering kun kontrollert en liten del av landet. Somaliland i nordvest er rimelig stabilt, og mens Puntland i nordøst har en viss form for selvstyre. I sør er det islamistene i Al-Shabaab som råder, og det er er her piratene har sin hovedvirksomhet.

Ifølge anslag er det nå rundt 700 sjøfolk som gisler etter ulike kapringer. Bare de siste dagene er oljetankere fra Hellas og Italia kapret. Intertanko mener at piratene opererer fra rundt 20 kaprete fiskebåter som brukes som «morskip» for de lettgående båtene piratene bruker for å ta seg ombord i tankerne. Slik opererer piratene langt til havs.

Skipsrederne John Fredriksen (Frontline) og Jacob Stolt-Nielsens svar er å bevæpne skipene sine. Det kan være effektivt på kort sikt, men farlig på lengre sikt fordi også kaprerne kan bevæpne seg. Og med 40-50 millioner kroner i potten for hver kapring, er det en uhyre lønnsom bandittvirksomhet.

Les også bloggen: Skam og skam, Stolt-Nielsen

I verste fall betyr bevæpning av noen skip, at de andre skipene blir mer utsatt - eller at piratene går mer brutalt til verks mot alle.

Da har man ikke løst problemet, men gjort livet farligere for sjøfolkene ombord.

Fra lovsløse Somalia kontrollerer piratene tankfarten gjennnom Aden-bukta til Suezkanalen. Kilde: Google Maps.

Å sende en norsk fregatt til området som del i en internasjonal aksjon er bra, men ingen løsning: - De leker at man løser problemet med en ekstrem dyr og ekstremt ineffektiv marineoperasjon. Sender Norge et krigsskip så ser det bra ut på papiret, men man løser ikke problemet til vanns, man løser det til lands, sier direktør Jan Egeland ved Norges Utenrikspolitiske Institutt (NUPI) til Dagens Næringsliv.

Egeland har rett. Den eneste løsningen som vil virke er å få slutt på lovløsheten i Somalia. Man kan ikke «lure unna» en supertanker. I Puntland i nord har de provisoriske myndighetene bekjempet piratene og arrestert 200. Det har hatt effekt, og piratene har nå trukket seg sørover mot de islamistisk kontrollerte områdene.

Med rundt en million flyktninger har konfliktene i Somalia store menneskelige konsekvenser. Flyktningestrømmen har også nådd Norge. Alle problemene bekjempes best ved en velfinansiert fredsbevarende styrke i landet, enten i FN-regi eller i regi av Den afrikanske union.

Det er en bedre løsning enn å trappe opp den væpnede konflikten eller skyte piratene ved daggry, slik skipsreder Jacob Stolt-Nielsen foreslo.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar