hits

Asfaltmafia må straffes hardt

Veidekke har vært involvert i påstander om mafiavirksomhet i asfalt siden 90-tallet. Foto: Veidekke

Norge bruker milliarder på veier, men får lite vei for pengene. En årsak er ren mafiavirksomhet blant entreprenørene.

Det er på ingen måte første gang Veidekke og andre store entreprenører tas med buksene nede.

Konkurransetilsynet og Økokrim har gang på gang avslørt ulovlig prissamarbeid ved offentlige anbud helt tilbake til 1997.

Her er forelegg mot 9 entreprenører: Ulovlig prissamarbeid

Saken avdekket ren mafiavirksomhet, hvor de fire store møttes til «samtaler for å avtale hvordan det norske asfaltmarkedet skulle fordeles, for på den måten å oppnå «fred» i markedet».

I 2001 avtalte fem entreprenører i Oslo hvordan asfaltarbeid på fylkes- og kommuneveier skulle fordeles mellom dem, og at utfordreren NCC ikke skulle få noen ting. Den ferske saken fra Midt-Norge, som ble avslørt i NRK Dagsrevyen i går, kan tyde på at NCC nå har blitt en del av det dårlige selskapet.

Økokrim har også gitt forelegg til fire entreprenører i byggebransjen ? blant dem gjengangeren Veidekke og NCC for ulovlig prissamarbeid på en rekke offentlige byggeprosjekter.

Du finner listen her: Økokrims forelegg

Taperne på dette er du og jeg, altså skattebetalerne og andre som kjører på dårlige og dyre veier ? eller får mindre helse for hver krone på grunn av dyre sykehusbygg.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at hele nesten 80 prosent av de kommunale driftsbudsjettene går til drift og vedlikehold av kommunale veier.

Dette er ren parasittvirksomhet på offentlige midler. Det rammer oss alle, og er vanskelig å finne ut av.

Også i fylkene renner penger ut. I 2009 kostet driften 85.000 kroner per kilometer fylkesvei. Det var 8.000 kroner mer enn året før, eller en prisøkning på over ti prosent på ett år!

Samtidig varierer driftskostnadene enormt. I Akershus kostet en fylkesvei 168.000 kroner i drift per kilometer, mens det i nabofylket Hedmark lå på 48.000 kroner.

Det later til å være noe helt galt i asfaltbransjen, ikke bare i Norge. I Finland ble en gjenganger i de norske sakene ? Lemminkäinen (tidligere Icopal) ? nylig bøtelagt med over 500 millioner kroner for sin deltakelse i asfaltkartellet fra 1994 ? 2002.

Også NCC, som er med i saken i Midt-Norge, fikk 36 millioner kroner i bot i Finland.

Her er den finske pressemeldingen: Skyhøye bøter

I Norge ruller kampen videre, med stadige razziaer mot asfaltentreprenærer i Midt-Norge og på Vestlandet.

Dette tyder på at kartellet fortsetter, og at bøtene på noen få millioner kroner i 2006 ikke har vært avskrekkende nok.

Det som virkelig hjelper er saftige straffer for personene som er involvert, og skyhøye bøter på linje med nivået i Finland og i EU.

Dette er ren parasittvirksomhet på offentlige midler. Det rammer oss alle, og er vanskelig å finne ut av.

Derfor må man straffe hardt hvis man får klare saker.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar