hits

Kjøp maten i Sverige

Stein Erik Hagen ble milliardærer på Rimi, og kan nå bli enda rikere som matvareleverandør gjennom Orkla. Foto: Scanpix.

De store matvarekjedene planlegger prishopp på 6-7 prosent ved nyttår. Nå er det harry ikke å dra til Sverige.

Norge  har Europas høyeste matvarepriser. Samtidig er eierne av de store kjedene milliardærer. Man trenger ikke doktorgrad fra Handelshøyskolen BI for å skjønne sammenhengen.

Akkurat nå pågår en skjerpet kamp om matmilliardærene og hvem som skal ha Svarteper i mediespillet om de høye matprisene.

VG har avslørt at de største leverandørene planlegger prishopp på mange varer fra nyttår. Mens prisstigningen generelt er på 1,5 prosent, drømmer Orkla og de andre storleverandørene om prisøkninger på  tre-fire ganger mer.

Matvarekjedene skylder på produsentene: - Vi har foretatt en undersøkelse mellom våre danske butikker og våre norske. Når vi tar bort statlige avgifter og slikt, er det fortsatt tyve prosent i uforklarlig forskjell, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan til VG.

De fleste kan være enige om at det er noe råttent i den norske matbransjen.

Det begynner med landbrukspolitikken, der vi bruker rundt 14 milliarder kroner i støtte hvert eneste år - og likevel opplever at gårdsbruk nedlegges og at bøndene tjener dårlig.

I tillegg kommer den såkalte «skjermingsstøtten», beregnet til 6-7 milliarder, som hindrer utlandske jordbruksvarer i å konkurrere med norske på pris og kvalitet.

Reitan-familien mener at leverandørene presser opp prisene. Men også Reitan-familien har blitt milliarderer på å selge mat til norske forbrukere. Foto: Scanpix.

Resultatet er beskyttelse for norske råvarer. De er dyre - det er et faktum. Så får fagfolkene krangle om norsk frukt, grønnsaker og kjøtt også er av dårlig kvalitet.

Men den neste store prisøkningen/verdiøkningen (avhenger av øynene som ser) kommer når mel, ost, kjøtt og grønnsaker legges i en eske og får et brand - som Grandiosa - av en leverandør, som Orkla Brands. Det er leverandørene som nå får skylden av matvarekjedene.

- Vi vil ikke kommentere prisøkningene på enkeltprodukter eller forhandlingene med kjedene, men det er riktig at råvareprisene inn til oss har økt, sier kommunikasjonsdirektør Geir Mikalsen i Rieber & Søn, som eier Toro, til VG. Heller ikke Orkla Brands er særlig snakkesalig om prisforhandlingene.

Det er mulig leverandørene har vært friske i årets forhandlinger, men det er et faktum at også eierne av matvarekjedene har til salt i grøten. Både Stein Erik Hagen, Reitan-famiien og eierne av Norgesgruppen har blitt milliardærer av å selge mat til nordmenn.

Forbrukernes største problem er at politikerne ikke er på vår side, de er vel så opptatt av å holde liv i landbruket.

All erfaring tilsier at vårt sterkeste våpen er å kjøpe der matvarene er billigst og gjøre hva vi kan for å stimulere konkurransen.

Mange gjør det. Ifølge siste statistikk kjøpte nordmenn varer rett over grensen for 2,8 milliarder kroner siste kvartal - eller rundt 30 millioner kroner hver eneste dag.

Grensehandelen har økt nesten uavbrutt de ti siste årene. Det er bra. Kundene som drar på ribbetur får konkurransen til å virke bedre.

Det er ikke harry.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar