hits

Betal bussen med mobilen

Byråd for miljø og samferdsel, Jøran Kallmyr (Frp), har brukt Flexus. Nå vil han tvinge kollektivtransporten til å åpne for SMS-betaling. Foto: Erlend Aas, Scanpix.

Norge var et foregangsland på betalingsformidling. Nå koker landet over med dårlige løsninger. Verst er trikk og buss i Oslo-området.

Norge har flere mobilabonnementer enn vi har innbyggere, og nordmenn betaler med bankkort selv for en tyggegummi på Narvesen.

Så hvorfor gjøre det så vanskelig?

I København får kundene på tog, buss og t-bane betale billetter ved å sende sms: - Mange av våre potensielle kunder har en mobiltelefon, og det er jo ikke alltid at man har kontanter liggende i lommen. Så tilgjengeligheten til kollektivtrafikken blir større, sier servicesentersjef Mogenes Buch-Larsen i danske Movia til Berlingske Tidende.

Se på Flytoget. Der trekker du valgfritt kort i automaten når du går på toget, og så kontrolleres du med å trekke kortet igjen ved ankomst. Og kvitteringen får du på epost, hvis du vil. Så enkelt, så bra.

Eller ta EasyPark - parkeringssystemet som lar deg betale parkeringsavgift fra telefonen, enten ved å ringe eller via SMS. En strekkode i frontruten gjør det mulig å kontrollere om du har betalt, og du kan avslutte eller fylle på parkeringen uten å stå ved automaten og fikle med lommeboken.

Regningen får du en gang i måneden. Og EasyPark er smart nok til ikke å gå via Telenor, som normalt krever 35 prosent for å gjennomføre transaksjonen. Billigere og enklere for kunden, sikrere for EasyPark. Enkelt og greit.

Oslo Sporveiers forsøk på å finne opp kruttet på  nytt er det verste eksempelet på det motsatte. Marerittet heter Flexus. Det har kostet hundrevis av millioner kroner og virker ikke. Elektronisk betaling skulle spare kollektivtransporten for 400 millioner kroner, men vil i stedet gi et milliontap

Systemet er basert på et kontaktløst smartkort, som kontrollørene mangler utstyr for å kontrollere. Frps Petter N. Myhre og Michael Tetzschner fra Høyre kan krangle om hvem som har mest politisk ansvar for fiaskoen.

Men hovedfeilen er at Oslo Sporveier (nå Ruter) ikke valgte den opplagte løsningen - nemlig å basere seg på den betalingsløsningen så godt som alle kunder har i lommen: Mobiltelefon og/eller bankkort.

Byråd for samferdsel, Jøran Kallmyr (Frp), vil tvinge kollektivtransporten i Oslo-området til å godta sms-betaling. Men foreløpig stritter Ruter imot, med uklare motargumenter.

Trolig var det også politisk press  da Norsk Tipping valgte Buypass og forlagte at alle kundene måtte sette opp egne smartkortlesere og egne spillekort for å spille på nett. De utenlandske konkurrentene gjorde det enklere, de brukte vanlig nettbetaling og bankkort. Det enkleste er ofte det beste.

Tipper at Norsk Tipping snart velger den beste løsningen og innfører vanlig nettspill, eventuelt med autorisering via mobiltelefonen.

Hva er å lære av de offentlige marerittene?

  • For det første er det dumt å oppfinne kruttet på nytt.
  • Deretter er det lurt å høre på kundene, som forlengst har valgt netthandel, mobil og bankkort.

Så kan vi jo vedde hva de fleste kundene vil velge den dagen de kan skrote Flexus-kortet og bruke mobiltelefonen i stedet.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar