hits

Nytt monsterkryss i Oslo

HVer dag går tusenvis av arbeidstimer tapt i den nye tunnelen i Oslo.

Tre hovedveier ledet inn i samme rundkjøring for å komme inn i Oslo. Skal man le eller gråte?

Nettavisen testet igår hovedveien inn til Oslo nordfra. Vi kjørte 06:45 og brukte 35 minutter på noen få kilometer fra Vålerenga til sentrum.

«Tragisk». »Dårlige greier». «Er dere journalister? Spør dem som har laget dette om de er stolte av seg selv».

Slik lød reaksjonene da Aftenposten sjekket Oslos nye monsterkryss. Det skal 120.000 biler igjennom krysset per døgn,og med forsinkelsene som nå oppstår går det tapt mange tusen arbeids- eller fritimer for de stakkars bilistene.

Hvis vi regner ti minutter ekstra ventetid i snitt, så snakker vi altså om 20.000 tapte timer  i døgnet.

Det kan være mer, og det kan være mindre, og vi kan diskutere hvor stort det samfunnsøkonomiske tapet er.

 Men det er snakk om millionbeløp, hver eneste dag.

Og det gjelder selvsagt ikke bare bilistene. Mandagens busskø i Bjørvikaområdet er det verste Ruters informasjonssjef Gry Isberg har sett, ifølge Akershus Amtstidende, som er opptatt av pendlerne sørfra.

- Noen få busser opplevde mer enn 20 minutters forsinkelse, kanskje litt over en halvtime, forteller Isberg.

Flere busspassasjerer avisen har vært i kontakt med snakker om mer enn en halvtimes forsinkelse på vei til jobb, og fra bussen ser de «surrete bilister som ikke vet hvordan de skal komme seg gjennom området». Passasjerene forteller at bilene forsinker bussene, men også at bussen finkes av nye trange rundkjøringer uten bussfiler.

Noe særlig trøst fra Vegvesenet får de ikke: - Krysset er ikke laget for å bedre fremkommeligheten, lød meldingen derfra.

Som om det er noe nytt i det. Fra før har bilistene på en annen hovedvei - Ring2 fra øst til vest via Carl Berner - opplevd at de samme utbyggerne har valgt å bygge verdens første firkantede rundkjøring, for sikkerhets skyld med trikkelinje tvers igjennom.

- Et kjempestort skandalekryss, innrømmer Oslos samferdselsbyråd Jøran Kallmyr, som skylder på Vegvesenet.

Lurer på hvordan det hadde gått om veimilliardene heller hadde blitt brukt for å gi fremkommelighet?

Også der valgte man en løsning til 300 millioner kroner som ikke skulle gi bedre fremkommelighet.

Lurer på hvordan det hadde gått om veimilliardene heller hadde blitt brukt for å gi fremkommelighet?

Som for å gi oslotrafikantene total knock out har Vegvesenet også en stor utbygging på den tredje hovedåren, nemlig Ring3 øst/vest gjennom Økern-krysset.

Også her er det kaos til tider, og man må være både synsk og særdeles lokalkjent for intuitivt å velge riktige løp gjennom en enorm labyrint av omkjøringer.

Det er vel bare Oslo samferdselsetat og Statens Vegvesen som kan finne logikk i tre store utbygginger og omlegginger samtidig.

Det finnes kanskje grunner for det, men det er utilgivelig at man ikke har brukt mer ressurser på bedre informasjon og skilting. Hovedveien inn til Oslo er eksempelvis elendig skiltet. Dersom du ikke er lokalkjent, vil du fort bli forvirret av inkonsekvent skilting til henholdsvis Stockholm, Sentrum Ø og Drammen.

Her har Norge mye å lære av andre land. Man får ikke bilistene til å endre adferd uten mye tydeligere signalisering, og det kan Vegvesenet gjøre noe med umiddelbart.

Fra før vet vi at Oslo er landets verste sinke i å bygge ut sikre sykkelveier, og som daglig syklist vet jeg at det er med livet som innsats man ferdes gjennom sentrum. Også det er litt ubegripelig når både sentrale myndigheter og lokalpolitikerne angivelig er opptatt av sykkelveier.

Trøsten får være at for Økern og Bjørvika blir det verre før det blir bedre. Den trøsten finnes som kjent ikke for firkantkrysset på Carl Berner.

Der skal det bli verre før det blir enda verre.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar